ΚΥΚΛΑΔΕΣ - ΝΗΣΙΑ

Κυκλάδες – Νησιά

Τι "τρέχει" με τα δυο νέα ταχύπλοα της Golden Star Ferries

Σε κρίσιμη καμπή εισέρχεται η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά η οποία μετά από προσπάθειες πολλών ετών ανέκαμψε αλλά τώρα δοκιμάζεται όχι μόνον από τις αυξήσεις των τιμών των καυσίμων και τον ανταγωνισμό των αεροπορικών αλλά και από επιχειρηματικές κινήσεις, που προκαλούν αντιδράσεις για αθέμιτες πρακτικές.

Έτσι την ώρα που η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί περισσότερο από 40% την τελευταία δεκαετία και η επιβίωση του κλάδου διασφαλίστηκε μετά από μεγάλες προσπάθειες και κυρίως την αυστηρή εφαρμογή ενός νέου νομικού πλαισίου για τις δρομολογήσεις, δοκιμάζονται τα όρια των κανόνων.

Το σοβαρότερο θέμα ενόψει του ανοίγματος της φετινής σεζόν αφορά την Golden Star Ferries που επιδιώκει να δρομολογήσει δυο ταχύπλοα της σε χρόνο που το αρμόδιο όργανο (ΣΑΣ) αλλά και όλοι οι ανταγωνιστές θεωρούν εκπρόθεσμο.

Ειδικότερα το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στις 15 Δεκεμβρίου παρέπεμψε το αίτημα, για δρομολόγηση δύο ταχυπλόων της Golden Star στη γραμμή Πειραιάς-Σίφνος-Μήλος-Φολέγανδρος-Σαντορίνη-Κατάπολα-Κουφονήσι-Νάξος-Μύκονος-Πάρος-Ίος—Σαντορίνη-Νάξος-Πάρος-Μύκονος-Τήνος και διανυκτέρευση στη Σύρο, για έλεγχο στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Η απόφασή του ΝΣΚ εκκρεμεί.

Αιτία το γεγονός πως τα ταχύπλοα, όπως και τα συμβατικά, έχουν συγκεκριμένες προθεσμίες για να αιτούνται δρομολόγηση και σε αντάλλαγμα έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιούν πλόες μόνον για λίγους μήνες και όχι όλο το χρόνο με αποτέλεσμα να μπορούν να εξοικονομούν καύσιμα και να μην πηγαινοέρχονται το χειμώνα άδεια. Όμως για να μην είναι άναρχος ο ανταγωνισμός η Πολιτεία έχει θέσει συγκεκριμένες προθεσμίες για την αίτηση προγραμματισμού τους. Ειδικότερα με τροποποίηση του νόμου 2932/01 για δρομολόγηση ταχυπλόων σκαφών, άλλαξε η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των αιτημάτων και από 30 Νοέμβριου μετατέθηκε νωρίτερα, στις 31 Αυγούστου και μόνο για αυτό το δρομολογιακό έτος, που άρχισε την 1η Νοεμβρίου 2017 έως και την 31η Οκτωβρίου του 2018.

Αλλά η Golden Star Ferries αγόρασε τα δύο νέα της ταχύπλοα, τον περασμένο Δεκέμβριο και έτσι ζήτησε τότε, την δρομολόγηση τους. Σε αυτό αντέδρασε τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας όσο βέβαια και οι άλλες εταιρείες και συγκεκριμένα η Seajets, η Hellenic SeaWays και η Aegean Speed lines οι οποίες έχουν εντονότατο ανταγωνισμό μεταξύ τους σε όλα τα άλλα μέτωπα. Οι δρομολογήσεις που επιδιώκει η Golden Star αφορούν σε γραμμές-φιλέτα που καλύπτονται ήδη από πλήθος πλοίων. Για αυτό το λόγο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση,  από την πλευρά Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στην εφαρμογή κάθε τυπικής διαδικασίας και στην τήρηση των τυπικών προθεσμιών που ορίζει ο νόμος.

"Οι κανονισμοί αυτοί έχουν φτιαχτεί με στόχο την βιωσιμότητα του κλάδου", εξηγούν κύκλοι της ακτοπλοΐας. Με απλά λόγια επιτρέπεται να μπει όποιο ταχύπλοο πλοίο θέλει όπου θέλει αλλά όχι όποτε θέλει. Η πλευρά της Golden Star επιμένει πως έχει δικαίωμα όπως όλοι να δουλέψει φέτος τα νέα της πλοία. Και έτσι, λόγω του φερόμενου εκπρόθεσμου αιτήματος αλλά και των έντονων αντιδράσεων το αρμόδιο όργανο, το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, παρέπεμψε το αίτημα της Golden Star στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Η απόφαση αναμένεται τις επόμενες ημέρες. 

Στο σημείο αυτό, πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι στην αγορά δεν έχουν περάσει απαρατήρητες δηλώσεις κορυφαίων στελεχών της Golden Star σύμφωνα με τις οποίες η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου δικαιώνει την εταιρεία. Και αυτό διότι, όπως αναφέρουν οι ενιστάμενοι, είναι άγνωστο πως προεξοφλείται κάτι τέτοιο αφού η διαδικασία δεν είναι δημόσια και ούτε έχει γίνει κάποια ανακοίνωση. Οι εξελίξεις αυτές εχουν θορυβήσει πολλούς που ζητούν να επιληφθούν οι αρμόδιοι για τα τεκταινόμενα και να κινηθούν αναλόγως.

Η υπόθεση προϊδεάζει για σκληρές αντιπαραθέσεις τόσο σε νομικό επίπεδο όσο και στην αγορά.

capital.gr

 

Ακολουθήστε μας