Την αντίθεσή του για το νέο χωροταξικό και πολεοδομικό νομοσχέδιο το οποίο ήδη έχει εισαχθεί προς συζήτηση στη Βουλή, εκφράζει ο Συλλογος Μελετητών – Μηχανικών Κυκλάδων, καθώς και οι κατά τόπους Σύλλογοι των νησιών
Με επιστολή τους προς το γραφείο του Πρωθυπουργού και προς τους υπουργούς Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο φέρνει σε αδιέξοδο αδειοδοτήσεις και επενδύσεις στα νησιά.
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ:
Ακόμη ένα νομοσχέδιο !!
Το Υπεαν στην υπηρεσία του Υπποα Κατατέθηκε πρόσφατα στην Βουλή το νέο χωροταξικό νομοσχέδιο 179 σελίδων και 139 άρθρων !!! το οποίο , σύμφωνα με την έντονη επικοινωνιακή πολιτική των ευφάνταστων υπουργών κ. Χατζηδάκη και κ. Οικονόμου οραματίζεται να ρυθμίσει την δαιδαλώδη χωροταξική πολιτική ????? Αλλά αντιθέτως
Το νομοσχέδιο αυτό προσθέτει επιπλέον λίθους στο χαώδες υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ,και ως είθισται ασχολείται με πλειάδα συναφών θεμάτων χάνοντας τον επιδιωγμένο κύριο στόχο. Αναλίσκεται περιμετρικά σε , διάφορα χωροταξικά εργαλεία,και την εκτός σχεδίου δόμηση, τα συμβούλια αρχιτεκτονικής , τις μεγάλου μεγέθους τουριστικές αναπτύξεις , …………… Το νομοσχέδιο αυτό , ‘’ως είθισται’’ δεν έλαβε υπ’οψιν τις ουσιαστικές παρεμβάσεις που κατετέθηκαν κατά την διαβούλευση , ούτε τις ανησυχίες των σχετικών φορέων
Εκτός των ‘’διαφόρων’’ χωροταξικών θεμάτων , οι συντάξαντες , ασχολούνται… περιέργως και με θέματα ελέγχου αρχιτεκτονικών μελετών , επεμβαίνοντας αθόρυβα αλλα καίρια στην αποδυνάμωση της λειτουργίας των Έγκριτων Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής. Εκει στο αρθρο 46 ,παρ. 1α προσετέθη ,εμβόλιμα μια παράγραφο ‘’της τελευταίας στιγμής ΄΄ η ακόλουθη (‘’….. για όσα υπάρχει αρμοδιότητα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002 (Α’ 153).’’) Ω, τι επικίνδυνη ασάφεια!! Με την εν λόγω προσθήκη ο συντάξας (ΥΠΕΑΝ) συμβάλλει στην περιπλοκότητα επι το μέγιστο του ελέγχου μελετών και αντί να προτείνει
ΠΡΟΣ : ΠΙΝΑΚΑ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ
Τον εμπλουτισμό των Έγκριτων Συμβούλιων Αρχιτεκτονικής επιπλέον με αρχιτέκτονες της υπηρεσίας Νεότερων Μνημείων (ως προέβλεπε ο Νόμος 4030/ 11) όπου με αυτή την σύνθεση το συγκροτημένο αυτό όργανο θα ήταν αποτελεσματικό – στην ουσιαστική διαδικασία , θα έλυε το πρόβλημα των συναρμοδιοτήτων και απώλειας χρόνου και σαφώς θα βοηθούσε στην πολυπόθητη ‘’one step ‘’ διαδικασία ελέγχου . ( Δεν έχουν ακόμη καταλάβει οι συντάξαντες γραφειοκράτες , ότι όπου επεμβαίνουν οι δύστοκες (λογω υποστελεχωσης και επιστ. πλαισίου) υπηρεσιες του Υππο , ο χρόνος δεν μετρά !! επι προσθέτως ως καθοδηγούμενος νομοθέτης , ο συντάξας , επαναλαμβάνει την εμπλοκή του ΥΠΠΟ στο αρθρο 31 παρ 2 με την τελευταία εμβόλιμη !! φράση ‘’….
Ειδικά για τις περιπτώσεις εκτός σχεδίου δόμησης σε περιοχές με κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους και ιστορικούς τόπους ακολουθούνται οι ρυθμίσεις του ν. 3028/2002 (Α’ 153)΄΄ Και βέβαια ως συνετό κράτος που διογκώνει με κάθε ευκαιρία την γραφειοκρατία, νομιμοποιεί , αποδέχεται και επιβραβεύει !!! και την δυστοκία υπηρεσιών , και επισημοποιεί την αποδοχή της χρόνιας καθυστέρησης των υπηρεσιών . αρθρο 40 παρ 1 , …όπως βεβαιώσεις της δασικής ή της αρχαιολογικής και δασικής υπηρεσίας,
Οι συντάξαντες δεν πήραν παράδειγμα από την καθυστέρηση της επένδυσης στο Ελληνικό την κατάρρευση των νεοκλασικών της Πάτρας της, του Πειραιά, της Κέρκυρας , τα επικίνδυνα που καταρρέουν στην Σάμο , στην Ερμούπολη,στην Βέροια και ολη την Επικράτεια…) όταν παράλληλα, ωραιοποιείται η τσιμεντοποίηση τη Ακρόπολης, ….. Τέλος , ( πρώτη παγκόσμια πρωτοτυπία ) το πολυδιαφημιζόμενο νομοσχέδιο δεν προβλέπει μεταβατικές διατάξεις για μελέτες που έχουν ήδη συνταχθεί ,εγκριθεί η ενταχθεί σε υπηρεσίες , η επενδυτικά προγράμματα ! το οξύμωρο δε είναι ότι αυτά τα υπέγραψαν υπουργοί που ασχολούνται με την ανάπτυξη και την ελάφρυνση των γραφειοκρατικών διαδικασίων!!
Νοέμβριος 2020
Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κυκλάδων
Μανώλης Ισιγώνης
Γιώργος Ευριπιώτης αρχιτέκτων μηχανικός αρχιτεκτων χωροτάκτης
πρόεδρος αντιπρόεδρος
Επεξηγηματικό σημείωμα
Κάνεις δεν κατανοεί γιατί ο υπουργός ΥΠΕΝ εντάσσεται ‘’περιέργως’’ στην βουλιμία των των υπηρεσιών του Υππο Όλα αυτά τα ευτράπελα , συµβαίνουν διότι η ελληνική κοινωνία δεν ήθελε να κατανοήσει ότι τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής , είναι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ συµβούλια , που θεσµοθετήθηκανµε νόµο της ελληνικής βουλής , (4030/11, 4495/17 ) υπογεγραµµένο και από τον Υπουργό Πολιτισµού. Και βέβαια κανέις δεν κατάλαβε ότι οι σχετικοί νομοί από τον 4030/11 εως τον 4595/17 ορίζουν ως προϋπόθεση για την έκδοση οικοδομικής αδείας την ΣΥΜΦΩΝΗ ΓΝΩΜΗ!! του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής τοποθετώντας ουσιαστικά σε απλή γνωμοδότηση την τυχουσα θέση της υπηρεσίας Νεότερων Μνημείων Υππο. Και Βέβαια κανείς δεν ψηλάφισε το Π.Δ. (φεκ 7α /22-01-18) που ορίζει τον οργανισμό του Υππο και τις αρμοδιότητες των επιμέρους υπηρεσιών του , και όπου εκει θα διαφαίνεται ότι δεν ορίζονται αρμοδιότητες ελέγχου μελετών από την η υπηρεσία νεότερων Μνημείων Τα Σ.Α. δεν εξαρτώνται από το ΥΠΕΝ και από κανένα άλλο υπουργείο-όργανο του κράτους,αλλά αποτελούν ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ της Πολιτείας ,για µια ενιαία διαχείριση της πολιτιστικής προστασίας, από διπλωματούχους εξειδικευμένους και εμπείρους επιστήµονες με άδεια εξάσκησης επαγγέλµατος.
Επειδή όµως ,όπως φαίνεται σε αυτή τη χώρα, θέλουµε ακόµα πολύ δρόµο για να αποκτήσουµε δηµοκρατική συνείδηση ,επιτρέψαµε στα όργανα του κράτους να "µαλλιοτραβιούνται" , πάνω στο ποιος έχει µεγαλύτερη εξουσία στον αρχιτεκτονικό έλεγχο. Τι είναι ο έλεγχος από ΥΠΠΟ /υπηρεσία Νεότερων η βυζαντινών Μνημείων . Σε πρώτη φάση κατατίθεται φάκελος στην εφορεία ΚΑ κλασσικών αρχαιοτήτων
Ενα βήμα που θεωρείται από ολους σημαντικό και αναμφισβήτητο
Πως εμπλέκονται στην συνέχεια οι υποκείμενες υπηρεσίες του δήθεν αρχιτεκτονικού ελέγχου ?? Και ας πούµε ότι πράγµατι ακολουθούµε την πεπατημένη και καταθέτουµε τις µελέτες µας στο ΥΠΠΟ, για "όπου απαιτείται". Έλα όµως που ο Ν.3028/2002, γράφει "ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ" και όχι "Υπηρεσίες". ∆ιότι, άλλο πράγµα είναι το "Συµβούλιο" και άλλο η "Υπηρεσία", όταν δεν διανύουµε τη µεταξική εποχή. Όπως γνωρίζουµε όµως, στην πραγµατικότητα , ο έλεγχος από το ΥΠΠΟ είναι διπλός: Ένας από την Υπηρεσία κι΄ένας από το Συµβούλιο. Η Υπηρεσία "ελέγχει" κατά το δοκούν ,σε πρώτη φάση , χωρίς όµως να έχει στα χέρια της ένα ΦΕΚ, τουλάχιστον µε µορφολογικούς κανόνες . ∆ηλαδή ,οι αρχιτεκτονικές µελέτες, περνάνε από έναν ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΟ έλεγχο ,αγνώστων και απρόβλεπτων "κριτηρίων".
Για να καταλήξουν , µετά από βασανιστική καθυστέρηση και µεσαιωνικές διαδικασίες, αλλοιωµένες ,τις περισσότερες φορές, για δεύτερο έλεγχο , σε ένα Συµβούλιο, αλλά είναι ένα Συµβούλιο ∆ΙΟΡΙΣΜΕΝΟ από τον υπουργό πολιτισµού, δηλαδή µια δεύτερη, καλυµµένη δηµόσια υπηρεσία, (Πώς αλλιώς θα επιµηκυνθεί το µαρτύριο του έλληνα φορολογούµενου? πως θα αποθαρρυνθεί ο επενδυτής ?) και ετσι να εχει δημιουργηθει µια θολούρα νοµοθετική, σαν να είναι το ΥΠΠΟ η "ιερή αγελάδα" ,που εξαιρείται του ελληνικού συντάγµατος ,ή σαν να µας τιµωρεί διαρκώς το ΥΠΠΟ , για την αλλαγή του ελληνικού πολιτεύµατος και την αναπτυξιακή προσπάθειά µας.
cyclades24.gr