Το πρώτο βήμα για τη οικονομική στήριξη της ακτοπλοΐας φαίνεται ότι έχει γίνει καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχουν ληφθεί οι εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη στήριξη με εθνικά κονδύλια της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Σε συνεργασία με το Υπ. Ναυτιλίας, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και ο πρόεδρός του Μιχάλης Σακέλλης υπάρχει μια σχετική τεκμηρίωση ώστε να «δεθεί» το αίτημα ενώπιον της Κομισιόν για άμεση κρατική οικονομική ενίσχυση.
Σημειώνεται ότι με βάση τις εκτιμήσεις του κλάδου καταγράφεται πτώση στην επιβατική κίνηση σε επίπεδα άνω του 90%, ενώ κατά 50% είναι πλέον μειωμένη και η κίνηση φορτηγών οχημάτων.
Τις επόμενες, μάλιστα, μέρες αναμένεται από το Υπουργείο σε συνεργασία με το υπ. Οικονομικών να οριστικοποιηθεί η διαδικασία ενίσχυσης των εταιριών. Πρόθεση του υπουργείου είναι να στηριχθεί και το τμήμα εκείνο της ακτοπλοΐας που ήταν προγραμματισμένο να κάνει δρομολόγια σε εποχική βάση.
Σημειώνεται ότι στη πριν από λίγες ημέρες από το υπουργείο Ναυτιλίας υπήρξε ένα πρώτο πακέτο στήριξης του κλάδου με μέτρα όπως η επεξεργασία ειδικού καθεστώτος ενίσχυσης των επιχειρήσεων του κλάδου (στο πλαίσιο του άρθρου 107 περίπτωση 2β) που πλήττονται, προκειμένου να εκτιμηθεί το είδος της ενίσχυσης επί των ζημιών που αναμένεται να προκύψουν από την καθίζηση της ακτοπλοϊκής αγοράς.
Επίσης προβλέπεται με έκτακτη νομοθετική ρύθμιση η δυνατότητα ενεργοποίησης διαδικασίας έκτακτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για συγκεκριμένο δρομολόγιο ή δρομολόγια στο κύριο και τοπικό ακτοπλοϊκό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, το ΥΝΑΝΠ μεριμνά για την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, καθώς και την επαρκή και αποτελεσματική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.
Την ίδια πρακτική πάντως ακολουθεί η ακτοπλοΐα και σε άλλες χώρες της ΕΕΌπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στους LloydsList, η P&O Ferries ζήτησε ένα πακέτο διάσωσης 150 εκατ. λιρών από τη βρετανική κυβέρνηση, αναφέροντας ότι το lockdown κοστίζει 250.000 λίρες την ημέρα. Επίσης η δανέζικη ακτοπλοϊκή εταιρεία DFDS ζήτησε από 2.000 υπαλλήλους να πάρουν άδεια, υποστηριζόμενοι από πακέτα κρατικών ενισχύσεων, ενώ η Brittany Ferries υπολόγισε το οικονομικό της πλήγμα σε περίπου 25 εκατ. ευρώ για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο.
Σε δηλώσεις του ο chief executive του UK Chamber of Shipping Bob Sanguinetti προειδοποίησε ότι αν οι ακτοπλοϊκές δεν τύχουν στήριξης θα μειώσουν ακόμη περισσότερο το προσωπικό τους ή θα κλείσουν. Η σουηδική ναυτιλιακή Stena Line δήλωσε ότι θα απολύσει 900 υπαλλήλους στη Σουηδία και θα κλείσει μία γραμμή, ενώ συνεργάζεται στενά με τα επιμελητήρια του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιρλανδίας και της Σουηδίας για οικονομική βοήθεια. Προβλήματα αντιμετωπίζει και η ακτοπλοΐα στη Γερμανία σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών (VDR) Alfred Hartmann. Κάποιες μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα ρευστότητας τόνισε ο κ. Hartmann.
Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους LloydsList ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού Ομίλου Grimaldi Emanuelle Grimaldi, που ελέγχει μεταξύ άλλων τη Minoan Lines, σημείωσε ότι αν το κράτος παρεμβαίνει, τότε πρέπει να παρέμβει με τέτοιο τρόπο ώστε να μη δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό.
Γιώργος Αλεξάκης