Εν όψει των εξελίξεων για τον κορονοϊό και του τι σημαίνει «καραντίνα» καλό θα ήταν να έχουμε στο νου μας κάποιες βασικές βοηθητικές συμπεριφορές. Για αρχή, θα ήταν σκόπιμο να μην κατακλύζουμε τα παιδιά με πληροφορίες που δεν μπορούν να κατανοήσουν.
Τους εξηγούμε με λόγια ανάλογα της ηλικίας τους και τα ενθαρρύνουμε να μας μιλούν για το τι πιστεύουν, ώστε να τα καθησυχάσουμε και να τα ενημερώσουμε όσο το δυνατόν καλύτερα.
Αποφεύγουμε να κάνουμε καταστροφολογικές συζητήσεις μπροστά τους. Δεν ξεχνούμε,άλλωστε, πως η φαντασία τους καλπάζει και σε συνδυασμό με την έλλειψη γνώσεων μπορεί να πυροδοτήσουμε αγχώδεις εκδηλώσεις και φοβίες.
Πρώτοι απ’ όλους ,εμείς οι γονείς καλούμαστε να διατηρήσουμε τη ψυχραιμία μας και να τα κάνουμε να νιώσουν ασφαλή.
Όσον αφορά τη καθημερινότητα των παιδιών προσπαθούμε να διατηρήσουμε μια σταθερότητα (όσο γίνεται) πχ στα γεύματα, την ώρα του ύπνου (καλό ειναι να διατηρουμε σταθερή ώρα που πηγαίνουν στο κρεβάτι τους και σταθερή ώρα έγερσης) κτλ.
Προσέχουμε ιδιαίτερα τα γεύματα τους, να μην τσιμπολογούν από ανία και αποφεύγουμε τις πολλές θερμίδες, καθώς η κίνηση και οι καύσεις έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο.
Προσέχουμε την υγιεινή μας, χωρίς πανικό και υπερβολές.
Τα πιο μικρά σε ηλικία παιδιά (προσχολική και πρώτες τάξεις του δημοτικού) προσπαθούμε να τα κρατάμε απασχολημένα όσο πιο δημιουργικά γίνεται πχ ζωγραφίζοντας, παίζοντας επιτραπέζια, κάνοντας πειράματα (όταν όλο αυτό θα μας κουράζει μπορούμε να σκεφτουμε ότι σύντομα θα επιστρέψουμε στη καθημερινότητα μας και δεν θα έχουμε την πολυτέλεια να τα κάνουμε όλα αυτά-οπότε ας εκμεταλλευτούμε την παρέα με τα παιδιά μας στο έπακρο) κτλ. Για τα μεγαλύτερα παιδιά τα μαθήματα μέσω Skype,viber κτλ ίσως είναι μια προσωρινή λύση.
Σίγουρα δεν θα είναι εύκολο για κανένα. Όλο αυτό είναι μια πρωτόγνωρη εμπειρία και μια δοκιμασία για όλους.
Κάλλια Μπακογιάννη Παιδοψυχίατρος Κλιμακίου Μυκόνου
Κινητής Μονάδας Ψυχικής Υγείας ΒΑ